Przejdź do menu Przejdź do treści

Badania naukowe

Edukacja interkulturowa i obywatelska

Dynamiczne zmiany, których jesteśmy świadkami nie tylko na scenie geopolitycznej, ale również w wymiarze nowych technologii, doprowadziły do zintensyfikowania naszych kontaktów i interakcji z innymi. Jednym z głównych celów edukacji interkulturowej jest prowadzenie dialogu, wzajemne uczenie się i szukanie obopólnych korzyści z kontaktów między reprezentantami poszczególnych kultur i wspólnot. Rozbudzanie świadomości kulturowej, kwestionowanie etnocentrycznych postaw, zachęcanie do krytycznej refleksji – są to jedne z wielu aspektów rozwijania kompetencji interkulturowej. W praktyce implementacja założeń edukacji interkulturowej nie jest jednak oczywista. Tym w jaki sposób zachęcić uczniów języków obcych do krytycznej refleksji nad własną kulturą i kulturą Innych zajmuje się w swojej pracy naukowej dr Agata Wolanin.

Link do publikacji: http://www.wydawnictwoup.pl/992/The-complexity-of-critical-cultural-awareness-in-L2-education-From-theory-to-practice.html

Link do publikacji: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-66022-2_11

Link do publikacji: https://pressto.amu.edu.pl/index.php/n/article/view/19260

obraz z darmowego dostępu iStock

 

Różnice indywidualne

Różnicami indywidualnymi w przyswajaniu języka obcego interesuje się dr Katarzyna Nosidlak.
Zapraszamy do kontaktu!

 

Nauczanie wczesnoszkolne i w przedszkolu

Przyswajanie języków obcych przez dzieci; Psycho- i socjolingwistyczne aspekty dwujęzyczności i wielojęzyczności, społeczno-pedagogiczne czynniki wpływające na efektywność nauczania, polityka edukacyjna i językowa, kształcenie i rozwój zawodowy nauczycieli.

Badania na ten temat prowadzi dr hab. Joanna Rokita-Jaśkow, prof UP (grant NCN 2011-2014: ‚Wczesny start językowy – wyraz aspiracji edukacyjnych rodziców czy realizacja polityki różnojęzyczności?’). 

Dziedziną tą zajmuje się również dr Werona Król-Gierat i dr Katarzyna Nosidlak.

Link do publikacji: http://www.wydawnictwoup.pl/374/Foreign-language-learning-at-pre-primary-level-Parental-aspirations-and-educational-practice.html

Link do publikacji: http://www.wydawnictwoup.pl/865/Nauczanie-dzieci-jezykow-obcych-Globalne-wyzwania–lokalne-rozwiazania.html

 

Dobrostan (wellbeing)

 

Celem projektu jest poznanie stanu określanego w psychologii jako „wellbeing” (to znaczy stanu równowagi fizycznej, emocjonalnej i intelektualnej) studentów i nauczycieli oraz określenie czy trening wellbeing może przynieść korzyści studentom i nauczycielom.

Pojęcie wellbeingu, głównie za sprawą psychologii pozytywnej, stało się ostatnio słowem, które coraz częściej pojawia się w badaniach naukowych. Jednym z powodów jest to, że w poprzednich latach skupiano się głównie na powodach wypalenia zawodowego nauczycieli zamiast określeniu czynników, które mogą mieć wpływ na polepszenie się stanu wellbeing nauczycieli. Trudno jest określić jakie czynniki mogą wpływać i w jakim zakresie na poczucie „dobrostanu” nauczycieli. Pomimo wielu publikacji temat psychologii pozytywnej oraz dobrostanu (które są uznane za ważne w wielu krajach np. Wielkiej Brytanii, Kanadzie czy Australii), badania tego typu w Polsce nie były do tej pory przeprowadzane. Wyniki badań wskazują, że dobrostan nauczyciela wpływa w znaczącym stopniu na relacje z uczniami i studentami, co jest szczególnie ważne dla pozytywnej atmosfery na zajęciach. Dlatego istnieje konieczność zbadania, które z elementów psychologii pozytywnej mogą wpływać na podniesienie efektywności procesu nauczania i uczenia się oraz poziom satysfakcji jego uczestników.

Link do publikacji: https://jows.pl/artykuly/w-kierunku-dobrostanu-przyszlych-nauczycieli-jezykow-obcych

 

Specjalne potrzeby edukacyjne

 

Rodzice i nauczyciele obserwują w szkołach wrastającą liczbę uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Naszym zadaniem jest stworzenie uczniom warunków szkolnych pozwalających kompensować trudności w nauce przy jednoczesnym rozpoznawaniu i wspieraniu ich uzdolnień. W celu umożliwienia im pełnego dostępu do edukacji potrzebne jest wsparcie ze strony wykwalifikowanych nauczycieli, którzy potrafią rozpoznać indywidualne potrzeby ucznia i dopasować metody nauczania do specyficznych potrzeb swoich uczniów. Jak skutecznie uczyć języka angielskiego uczniów z dysleksją, autyzmem, ADHD i innymi specjalnymi potrzebami edukacyjnymi?

Badania na ten temat prowadzą dr Werona Król-Gierat.http://www.wydawnictwoup.pl/848/Teaching-English-to-Children-with-Special-Educational-Needs.html

 

CLIL – Zintegrowane kształcenie językowo-przedmiotowe

 

Zintegrowanym kształceniem językowo-przedmiotowym (CLIL – Content and Language Integrated Learning) interesuje się dr Sabina Nowak.

Głównym założeniem tego podejścia do uczenia się jest zdobywanie wiedzy przedmiotowej przy jednoczesnym nabywaniu umiejętności językowych. Metoda ta może być efektywnie stosowana na różnych poziomach edukacji – od szkoły podstawowej do wyższej. Nauczyciele pracujący poprzez integrację języka i przedmiotu zauważają wiele korzyści z wprowadzenia CLIL w kształceniu. Do głównych korzyści można zaliczyć:

  1. zdobywanie wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin w obcych językach
  2. umożliwienie częstszego obcowania z językiem obcym
  3. rozwijanie zainteresowań wielojęzycznością
  4. nabywanie języka fachowego (z danego przedmiotu)
  5. różnicowanie form i metod pracy
  6. refleksja i refleksyjna praktyka
  7. poszerzanie kompetencji komunikacyjnych w różnych kontekstach
  8. wzrost motywacji do uczenia się
  9. skrócenie czasu pracy na osobne uczenie się języka i treści przedmiotowych

Link do publikacji:http://www.wydawnictwoup.pl/843/Refleksja-w-ksztalceniu-jezykowym-Zastosowanie-dziennikow-w-nauczaniu-zorientowanym-na-dzialanie.html

 

Dwu- i wielojęzyczność

 

Jest to zainteresowanie badawcze prof. Joanny Rokity-Jaśkow oraz dr Agaty Wolanin, dr Katarzyny Nosidlak i dr Werony Król-Gierat.

Pojawienie się uczniów migrantów w polskiej szkole jest tematem badań zespołu badawczego pod kierunkiem prof. UP Joanny Rokity-Jaśkow w składzie: dr Agata Wolanin, dr Werona Król-Gierat, dr Katarzyna Nosidlak. Jego wyniki właśnie ukazały się w prestiżowym czasopiśmie International Journal of Bilingualism and Bilingual Education. Zachęcamy do lektury. (Dostęp z Bazy UP) lub poprzez kontakt do Autorek. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13670050.2022.2114788

Projekt: „Get Ready for Schools” https://eduskills.plus/grfs

Organizacje partnerskie: